Badania własności ruchowych pojazdów samochodowych prowadzone są w zakresie:

  • oceny własności trakcyjnych pojazdów samochodowych poprzez pomiar:
  • prędkości wzdłużnej i poprzecznej,
  • przyspieszeń wzdłużnych i poprzecznych,
  • opóźnienia hamowania;
  • bezpieczeństwa ruchu pojazdów samochodowych poprzez badanie: bocznego znoszenia kół, przyczepności kół do nawierzchni w trakcie hamowania, rozpędzania jak i w trakcie jazdy po łuku drogi. W ramach badań dokonywane mogą być pomiary:
  • prędkości wzdłużnej i poprzecznej oraz kątów znoszenia,
  • przemieszczenia liniowego oraz położenia kątowego osi koła i kąta skrętu koła w odniesieniu do nadwozia pojazdu,
  • opóźnienie hamowania,
  • kąta i prędkości skrętu koła kierownicy oraz momentu na kole kierowniczym,
  • przyspieszeń wzdłużnych, pionowych i poprzecznych,
  • prędkości obrotowej kół;
  • komfortu wibracyjnego.

APARATURA WYKORZYSTYWANA DO

BADAŃ WŁASNOŚCI RUCHOWYCH POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH

Wektorowe czujniki położenia koła RV-4™  rejestrujący przemieszczenia liniowe i położenie kątowe osi koła w odniesieniu do nadwozia pojazdu.

Wielkość pomiarowa; jednostka; zakres pomiarowy; dokładność; powtarzalność
Przemieszczenie wzdłuż osi X; mm; +/- 150; +/- 1; +/- 0,5
Przemieszczenie wzdłuż osi Y; mm; +/- 150; +/- 1; +/- 0,5
Przemieszczenie wzdłuż osi Z; mm; +/- 200; +/- 1; +/- 0,5
Kąt pochylenia koła, o; +/- 10; +/- 0,2; +/- 0,1
Kąt skrętu koła, o; +/- 60; +/- 0,1; +/- 0,05

Kierownica dynamometryczna umożliwiająca pomiar:

  • kąta skrętu koła kierownicy,
  • prędkości skrętu koła kierownicy,
  • momentu na kole kierowniczym.

Kierownica posiada 5 wyjść analogowych -10÷10V, 2 wyjścia cyfrowe oraz CAN, zasilanie 12V.

Pomiar momentu obrotowego
2 zakresy pomiarowe:
M1 : +/ – 50 Nm dla 1 V = 5 Nm,
M2 : +/- 10 Nm dla 1 V = 1 Nm,

Pomiar kąta obrotu koła kierownicy.
2 zakresy pomiarowe:
L1 : +/ – 1250o dla 1 V = 125o
L2 : +/- 200o dla 1 V = 20o
Rozdzielczość kąta: 0,1 o

Prędkość obrotowa koła kierownicy.
Max. prędkość 1000 o/sek

Optoelektroniczne czujniki do pomiaru składowych ruchu S-350™ (prędkości wzdłużnej, poprzecznej i kąta bocznego znoszenia), zakres pomiaru prędkości 0,5÷250 km/h. Zakres pomiaru kąta bocznego znoszenia ±40°, rozdzielczość pomiaru kąta bocznego znoszenia <±0.1°.

Specyfikacja techniczna
Zakres mierzonej prędkości: 0.5 – 250 km/h
Rozdzielczość drogi: < 2.50 mm
Zakres mierzonego kąta znoszenia ±40°
Rozdzielczość kąta: <±0.1°

Zestaw czujników do wyznaczania parametrów ruchu obrotowego samochodu względem osi: wzdłużnej i poprzecznej – system PITCH & ROLL, czujniki laserowe HF-500 do pomiaru odległości nadwozia od nawierzchni drogi z systemem UC Box Pitch & Roll.

Zakres pomiarowy: 125 … 625 mm
Rozdzielczość: 0.2 mm
Liniowość: +/- 0.2 %
Zakres temp. pracy: – 5 … +60° C

Gyroskopowy czujnik TANS™  do pomiaru przyspieszeń liniowych i kątowych względem trzech osi:

Pełna skala czułości +/- 3g, 666 mV/g
Rozpiętość pełnej skali +/- 2V DC przy +/-3g
Odpowiedź częstotliwościowa DC do 10Hz, -3dB; – 6dB/octawę
Poziom hałasu RMS 800 ug RMS gaussowski; DC do 10Hz. BW
Nieliniowość +/- 0,2% FS ; +/- 2 mili-g
Osiowanie – zestrajanie układu +/- 2 stopnie
Czułość poprzeczna +/- 2% rozpiętości FS (max); 20 mili-g ekwiwaletnie
Dryft odchylenia zera g 0,2g max; przy -40° C do +85° C
Zakres temp. pomiar -40° C do +85° C
Zakres temp. zapis -65° C do +105°

Czujnik przyspieszeń liniowych TAA™  do pomiarów w kierunku osi OX, OY, OZ:

Parametr, wartość nominalna, tolerancja
Czułość ( pełna skala) +/- 3G, 666 mV/G +/- 1% FS
Błąd zera G + 2,5 V DC +/- 100mV
Rozpiętość skali +/-2.0 V DC +/- 1% FS
Odpowiedź częstotliwościowa DC do 5Hz , -3dB +/- 10%
Nieliniowość +/- 0,2%
Osiowanie ( ustawienie w linii) +/- 2 o
Czułość poprzeczna Max. +/- 2% FS
Zakres temperatury pracy – 40 … +85° C
Odporność uderzeniowa 500G ( zsilany)
1000 G ( niezasilany)
Masa Max. 60 g,

Czujnik z przystawką do pomiaru siły na dźwigni hamulca ręcznego. Umożliwia pomiar niezależny od kąta działania siły na pedał hamulca. Czujnik połączony jest z wyświetlaczem cyfrowym.

Zakres pomiaru 0 – 1500N;

Logger z wbudowanym odbiornikiem GPS do pomiaru parametrów ruchu wzdłużnego pojazdu (prędkość, przebyta droga i pozycja obiektu).

Pomiar prędkości:
Zakres pomiaru prędkości 0,1 … 1500km;
Rozdzielczość 0,05 km;
Dokładność 0,1 km;
Pomiar drogi:
Dokładność 0.05 %;
Rozdzielczość 1 cm;
Częstotliwość aktualizacji 100Hz;
Częstotliwości pomiarowe: GPS 100Hz Logger 500Hz;
Pozycjonowanie
Dokładność pozycjonowania 3m 95% CEP;
Rozdzielczość 2 mm;
Częstotliwość aktualizacji 100Hz;

Zestaw do pomiaru poślizgu kół wraz z oprzyrządowaniem WPT™ Corrsys Datron™ umożliwia pomiar liczby impulsów do wyznaczania prędkości kola, drogi hamowania lub prędkości pojazdu.

Zakres mierzonej prędkości: 3000/min, max. chwilowo do 6000/min;
Ilość impulsów na obrót:1000;
Zakres temp. pracy: -40 °C – +85 °C.

Copyright © dr inż. Andrzej Zuska