Statyczne i dynamiczne badania symulacyjne prowadzone są w zakresie:

  • charakterystyk oraz trwałości:
  • elementów zawieszeń pojazdów samochodowych takich jak: amortyzatory, resory, elementy gumowe, koła ogumione,
  • siedzisk samochodowych,
  • odporności na drgania i wibracje części motoryzacyjnych,
  • parametrów i charakterystyk pracy silnika wyznaczanych na hamowni podwoziowej,
  • komfortu statycznego i wibracyjnego.

STANOWISKA I APARATURA WYKORZYSTYWANA DO

STATYCZNYCH I DYNAMICZNYCH BADAŃ SYMULACYJNYCH

Stanowisko do badań symulacyjnych zbudowane na bazie dwóch elektrohydraulicznych wzbudników firmy MTS. Podstawowym przeznaczeniem stanowiska są eksperymentalne badania układu fotel – kierowca, ale może ono być również wykorzystywane do badań elementów (sprężystych i tłumiących) zawieszeń samochodowych. Możliwe jest także badanie innych elementów konstrukcyjnych i mechanizmów pojazdów samochodowych poddanych obciążeniom dynamicznym. W jego skład wchodzą elementy zespołu zasilania hydraulicznego Model Silent flow 505.20™, zespół rozdzielacza hydraulicznego Model 29311™, dwa elektrohydrauliczne pulsatory (model 244.12™ oraz wielokanałowy układ sterowania Flex Test 60™, który steruje pulsatorami, zapewniając generowanie przebiegów w postaci: sinusoidalnej, prostokątnej lub trójkątnej w zakresie częstotliwości od 0.01÷100 Hz, generowanie sygnału narastającego, losowego oraz sygnału sinusoidalnego o zmiennej częstotliwości.

Podstawowe parametry pulsatorów to:

  • siła maksymalna – 25 kN,
  • skoki – 152 mm i 254 mm.

Oprogramowanie ułatwia konfigurację układu sterowania oraz umożliwia pomiar siły i przemieszczenia (częstotliwość próbkowania danych 1024 Hz).

Badania prowadzone w zakresie charakterystyk elementów zawieszeń pojazdów samochodowych

Badania prowadzone w zakresie komfortu wibracyjnego użytkowników pojazdów samochodowych

Hamownia podwoziowa VT-4/B4 V-TechTM posiadająca mechaniczną synchronizację połączenia przedniej i tylnej osi, umożliwia testowanie najnowszych samochodów z napędem na cztery koła, wyposażonych w zaawansowany system zmiennego rozdziału momentu obrotowego pomiędzy osiami oraz wykonanie pomiarów samochodów z napędem na jedną oś, wyposażonych w najnowszy system kontroli trakcji, który wymaga, by wszystkie koła w czasie jazdy (w czasie pomiaru) obracały się z tą samą prędkością. Hamownia umożliwia pomiar mocy (do 2000KM w zależności od trybu pracy) i momentu obrotowego w trybach: inercyjnym, obciążeniowym, drogowym oraz trybie stałych obrotów do prędkości 300km/h.

Stanowisko bezwładnościowe do badania kompletnego układu hamulcowego wybudowanego z pojazdu SBUH umożliwia symulację działania badanego układu hamulcowego na stanowisku poprzez odzwierciedlenie rzeczywistych warunków hamowania na drodze i wyznaczenie m.in.:

  • charakterystyk hamowania,
  • wartości ciśnień w hydraulicznym układzie hamulcowym,
  • rozkładu temperatury na powierzchni bębna lub tarczy hamulcowej,

i innych parametrów.

Zestaw 3-kierunkowych czujników przyspieszeń do pomiaru przyspieszeń jakim poddawani są kierowcy i pasażerowie w trakcie podróżowania samochodem.

Podstawowe parametry czujników to:

  • czułość 10.2 mV/(m/s2),
  • zakres pomiaru ± 98 m/s2,
  • zakres częstotliwości 0.5÷1000Hz,
  • nieliniowość ≤1%,

maks. przyspieszenie ± 19 620 m/s2, temperatura pracy -10÷50oC.

Wielopunktowy czujnik nacisku na pośladki i plecy Tekscan wraz z systemem BMPS™. System posiada moduł pomiarowy z interfejsem USB do połączenia z komputerem PC, oprogramowanie, wraz z biblioteką umożliwiająca podłączenie konkretnego modelu czujnika do systemu.

Podstawowe parametry czujników to:

  • dł. 1059,9mm,
  • 640,1mm,
  • zagęszczenie pkt. pomiarowych 0,3/cm2,

zakres ciśnienia 0-28 kPa.

Copyright © dr inż. Andrzej Zuska