Statyczne i dynamiczne badania symulacyjne prowadzone są w zakresie:
- charakterystyk oraz trwałości:
- elementów zawieszeń pojazdów samochodowych takich jak: amortyzatory, resory, elementy gumowe, koła ogumione,
- siedzisk samochodowych,
- odporności na drgania i wibracje części motoryzacyjnych,
- parametrów i charakterystyk pracy silnika wyznaczanych na hamowni podwoziowej,
- komfortu statycznego i wibracyjnego.
STANOWISKA I APARATURA WYKORZYSTYWANA DO
STATYCZNYCH I DYNAMICZNYCH BADAŃ SYMULACYJNYCH
Stanowisko do badań symulacyjnych zbudowane na bazie dwóch elektrohydraulicznych wzbudników firmy MTS. Podstawowym przeznaczeniem stanowiska są eksperymentalne badania układu fotel – kierowca, ale może ono być również wykorzystywane do badań elementów (sprężystych i tłumiących) zawieszeń samochodowych. Możliwe jest także badanie innych elementów konstrukcyjnych i mechanizmów pojazdów samochodowych poddanych obciążeniom dynamicznym. W jego skład wchodzą elementy zespołu zasilania hydraulicznego Model Silent flow 505.20™, zespół rozdzielacza hydraulicznego Model 29311™, dwa elektrohydrauliczne pulsatory (model 244.12™ oraz wielokanałowy układ sterowania Flex Test 60™, który steruje pulsatorami, zapewniając generowanie przebiegów w postaci: sinusoidalnej, prostokątnej lub trójkątnej w zakresie częstotliwości od 0.01÷100 Hz, generowanie sygnału narastającego, losowego oraz sygnału sinusoidalnego o zmiennej częstotliwości.
Podstawowe parametry pulsatorów to:
- siła maksymalna – 25 kN,
- skoki – 152 mm i 254 mm.
Oprogramowanie ułatwia konfigurację układu sterowania oraz umożliwia pomiar siły i przemieszczenia (częstotliwość próbkowania danych 1024 Hz).
Badania prowadzone w zakresie charakterystyk elementów zawieszeń pojazdów samochodowych
Badania prowadzone w zakresie komfortu wibracyjnego użytkowników pojazdów samochodowych
Hamownia podwoziowa VT-4/B4 V-TechTM posiadająca mechaniczną synchronizację połączenia przedniej i tylnej osi, umożliwia testowanie najnowszych samochodów z napędem na cztery koła, wyposażonych w zaawansowany system zmiennego rozdziału momentu obrotowego pomiędzy osiami oraz wykonanie pomiarów samochodów z napędem na jedną oś, wyposażonych w najnowszy system kontroli trakcji, który wymaga, by wszystkie koła w czasie jazdy (w czasie pomiaru) obracały się z tą samą prędkością. Hamownia umożliwia pomiar mocy (do 2000KM w zależności od trybu pracy) i momentu obrotowego w trybach: inercyjnym, obciążeniowym, drogowym oraz trybie stałych obrotów do prędkości 300km/h.
Stanowisko bezwładnościowe do badania kompletnego układu hamulcowego wybudowanego z pojazdu SBUH umożliwia symulację działania badanego układu hamulcowego na stanowisku poprzez odzwierciedlenie rzeczywistych warunków hamowania na drodze i wyznaczenie m.in.:
- charakterystyk hamowania,
- wartości ciśnień w hydraulicznym układzie hamulcowym,
- rozkładu temperatury na powierzchni bębna lub tarczy hamulcowej,
i innych parametrów.
Zestaw 3-kierunkowych czujników przyspieszeń do pomiaru przyspieszeń jakim poddawani są kierowcy i pasażerowie w trakcie podróżowania samochodem.
Podstawowe parametry czujników to:
- czułość 10.2 mV/(m/s2),
- zakres pomiaru ± 98 m/s2,
- zakres częstotliwości 0.5÷1000Hz,
- nieliniowość ≤1%,
maks. przyspieszenie ± 19 620 m/s2, temperatura pracy -10÷50oC.
Wielopunktowy czujnik nacisku na pośladki i plecy Tekscan wraz z systemem BMPS™. System posiada moduł pomiarowy z interfejsem USB do połączenia z komputerem PC, oprogramowanie, wraz z biblioteką umożliwiająca podłączenie konkretnego modelu czujnika do systemu.
Podstawowe parametry czujników to:
- dł. 1059,9mm,
- 640,1mm,
- zagęszczenie pkt. pomiarowych 0,3/cm2,
zakres ciśnienia 0-28 kPa.
Copyright © dr inż. Andrzej Zuska