Zajęcia laboratoryjne w Laboratorium Samochodów i Ciągników w Dąbrowie
dla I stopnia rozpoczynają się od drugiego tygodnia zajęć 07.10.2024
dla II stopnia rozpoczynają się od drugiego tygodnia zajęć 07.10.2024
2.11.2021
Przypominamy, że podczas zajęć dydaktycznych obowiązują zasady dotyczące przeciwdziałania rozprzestrzenieniu się choroby COVID-19.
Zapraszamy młodzież i rodziców do zapoznania się z naszą ofertą studiów
Katedra Pojazdów Samochodowych i Transportu –
prowadzi zajęcia dydaktyczne obejmujące zagadnienia związane z inżynierią środków transportu samochodowego, w tym m.in.:
- dynamiki, budowy i badań pojazdów samochodowych,
- eksploatacji i diagnostyki pojazdów,
- budowy, eksploatacji i diagnostyki silników spalinowych,
- alternatywnych napędów samochodowych,
- systemów transportowych, transportu bliskiego i dalekiego,
- organizacji i zarządzania przedsiębiorstw transportowo spedycyjnych,
- prawa transportowego,
- ubezpieczeń komunikacyjnych w transporcie,
- inżynierii ruchu i infrastruktury transportu,
- wyceny pojazdów samochodowych i kosztorysowania napraw.
Kształcimy studentów na dwóch kierunkach jako jednostka wiodąca:
Kierunek Mechanika i Budowa Maszyn
Specjalności:
- Samochody i Ciągniki
Kierunek Inżynieria Środków Transportu (Transport)
Specjalności:
- Transport Samochodowy
- Eksploatacja i Zarządzanie w Transporcie Drogowym
Pracownicy katedry to wysokiej klasy specjaliści realizujący szereg projektów badawczych oraz prac statutowych.
Posiadamy doskonale wyposażoną bazę dydaktyczno – badawczą z laboratoriami w Kampusie Dąbrowa.
Kkształcimy na kierunkach:
- Inżynieria Środków Transportu,
- Mechanika i Budowa Maszyn (specjalność samochodowa).
W Kampusie Dąbrowa znajdują się laboratoria:
- Laboratorium Samochodów i Ciągników,
- Laboratorium Silników Cieplnych.
- Ruchome Laboratorium Badań Bezpieczeństwa i Własności Dynamicznych Pojazdów Samochodowych
- Ruchome Laboratorium Badań Bezpieczeństwa i Komfortu w Transporcie Zbiorowym
W pracach badawczych pracownicy Katedry Pojazdów Samochodowych i Transportu korzystają z najnowocześniejszego dostępnego oprogramowania takiego jak:
Program AVL Cruise
Program umożliwia modelowanie i symulację pojazdów wyposażonych w różne rodzaje układów napędowych. W programie model pojazdu jest systemem zbudowanym z połączonych podsystemów – elementów pojazdu i napędu.
Program AVL Cruise umożliwia:
- uzyskania rzetelnej i dokładnej prognozy zużycia paliwa zamodelowanego pojazdu,
- analizowanie przepływu energii, podziału mocy i strat w układzie napędowym – od źródła zasilania do kół,
- znalezienia optymalnej równowagi między zużyciem paliwa, emisją szkodliwych związków zawartych w spalinach oraz właściwościami trakcyjnymi pojazdu,
- dokonania analizy drgań skrętnych elastycznych podwozi (przy obciążeniu dynamicznym),
- analizy rozkładu temperatury w elementach układu napędowego.
W programie dostępne są modele samochodów osobowych, autobusów, samochodów ciężarowych oraz motocykli. Tworząc model pojazdu w programie AVL Cruise użytkownik ma możliwość korzystania z szerokiej biblioteki rzeczywistych pojazdów i komponentów układu napędowego, w której zawarte są ich parametry i charakterystyki.
Dostępne konfiguracje układów napędowych to: konwencjonalny, elektryczny, hybrydowy szeregowy i równoległy, układy dwusilnikowe, a także zaawansowane systemy przekładniowe. W programie istnieje możliwość wyboru urządzeń dodatkowych (m.in. klimatyzacji jak i układu elektrycznego wspomagania układu kierowniczego) oraz wpływu czynników zewnętrznych, tj. siły wiatru, temperatury otoczenia lub nawierzchni.
Program AVL Cruise
Umożliwia modelowanie i symulację pojazdów wyposażonych w różne rodzaje układów napędowych. W programie model pojazdu jest systemem zbudowanym z połączonych podsystemów – elementów pojazdu i napędu.
Program AVL Cruise daje możliwość:
- uzyskania rzetelnej i dokładnej prognozy zużycia paliwa opracowanego pojazdu,
- analizowanie przepływu energii, podziału mocy i strat w układzie napędowym – od źródła zasilania do kół,
- znalezienia optymalnej równowagi między zużyciem paliwa, emisją szkodliwych związków zawartych w spalinach oraz właściwościami trakcyjnymi napędu,
- dokonania analizy drgań skrętnych elastycznych podwozi (przy obciążeniu dynamicznym),
- analizy rozkładu temperatury w elementach układu napędowego.
W programie dostępne są modele samochodów osobowych, autobusów, samochodów ciężarowych oraz motocykli. Tworząc model pojazdu w programie AVL Cruise użytkownik ma możliwość korzystania z szerokiej biblioteki rzeczywistych pojazdów i komponentów układu napędowego, w której zawarte są ich parametry i charakterystyki. Dostępne konfiguracje układów napędowych to: konwencjonalny, elektryczny, hybrydowy szeregowy i równoległy, układy dwusilnikowe, a także zaawansowane systemy przekładniowe. W programie istnieje możliwość wyboru urządzeń dodatkowych (m.in. klimatyzacji czy układu elektrycznego wspomagania kierownicy) oraz wpływu czynników zewnętrznych, tj. siły wiatru, temperatury otoczenia lub nawierzchni.
Program AVL Cruise
Strona główna firmy AVL
Przy Katedrze działa koło naukowe KLAKSON oraz zespół wyścigowy TU KIELCE GREENPOWER
Katedra Pojazdów Samochodowych i Transportu jest głównym organizatorem cyklicznej konferencji naukowej. Konferencja organizowana jest od 1998 roku w dwuletnim cyklu. Najnowsza edycja Konferencji to:
2022 XIII International Science-Technical Conference AUTOMOTIVE SAFETY
Automitve Safety 2018
Poprzednie edycje Konferencji AUTOMOTIVE SAFETY
VII Konferencja